Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dobrohloupý člověk ještě žije. Nebo ne?

Tento terminus technicus je autorským počinem mého partnera. Takto on označuje mně, když se rozčiluju nad tím, jací lidé dokážou být hnusní a sobečtí. Když poctivě dodržuji pravidla a celkově se snažím chovat čestně a slušně.

Prý se to dneska už moc nenosí a v módě jsou naopak ostré lokty, odolné pásy na botách, kterými snadno válcovat i mrtvoly, a dostatečná zásoba moči, aby se dalo kdeco pěkně očůrat. A já prý jsem divná a dobrohloupá, když mě zajímají osudy lidí, co se míhají kolem mě, a když se chovám podle standardů slušného chování tak, jak jsem byla vychovaná, a tak, jak je zatím ještě platnou společenskou normou.

Tedy nekradu, nejezdím načerno, pouštím sednout staré a těhotné, platím daně, nepodvádím, nelžu (a to nikdy, alespoň ne vědomě) a tak dále a tak dále. Není to nijak násilně programové a rozhodně nejsem učebnicový příklad ctnosti, ale tak nějak se snažím žít tak, abych se před sebou samou nemusela stydět.

Problém nastává ve chvíli, když začnu totéž očekávat od ostatních. Tady totiž tvrdě narážím. Jsem nepochopena a rozlícena. To rozčarování z některých lidí je tak silné, že kolikrát pochybuji o tom, zda dělám skutečně všechno správně. Zda bych neměla být taky trochu svině, co má klapky na očích a hledí si jen svého.

Jenže argument „Vždyť jsou takoví všichni, tak nebuď blbá“ nějak neumím přijmout. Nemyslím si, že dobráctví a slušnost jsou přežitky. Mně se s tím docela dobře žije, mám čisté svědomí a je mi fajn. A ten pocit, když bezdomovci koupíte v káefcéčku jídlo a on poděkuje a začne se s takovou chutí ládovat, je k nezaplacení.

A tak přiznám u kasy, když jdeme do cirkusu, že dítěti jsou tři roky a něco málo navrch, a zaplatím za něj vstupné, i když bych ho mohla propašovat zadarmo, kdybych řekla, že mu tři ještě nebyly. A co si budeme povídat, nikdo by to nepoznal. Ale měla bych z toho radost? Že jsem někoho podvedla? Že jsem okradla toho chudáka slona, co tam v manéži tajtrlíkuje na povel, a velbloudy a medvěda, co musí jezdit na motorce?

I když ba jo, tuhle jsem kradla! Omylem nám v nákupním vozíku zapadl miniaturní sáček s citronovou kůrou a provezli jsme ho, aniž by řvaly bezpečnostní rámy v obchodě, až ven k autu, kde jsme si toho všimli. Takže dlužím nejmenovanému řetězci asi sedmnáct korun, které, snad mi to bude odpuštěno, už jistojistě neuvidí.

Toliko můj škraloupeček z posledních dní. Určitě by se jich našlo víc, žádná světice nejsem, ale nějaký morální princip ve mně žije a vede moje kroky v mnohém, co dělám, i když mi někdy, přiznávám, život lehce komplikuje.

A musím se zeptat: Je nás víc, že jo? Nás, co věříme na karmu, nebo na boží mlýny, říkejme tomu, jak chceme. Prostě nás dobrohloupých, kteří máme lokty pěkně oblé a mysl nezatíženou stíny úmyslných srágor, jichž jsme se dopustili na druhých.

Autor: Pavla Pokorná | pondělí 24.10.2016 22:59 | karma článku: 25,93 | přečteno: 888x
  • Další články autora

Pavla Pokorná

Hody, hody aneb Na louce se pase bílý kůň…

Svátky jara, malovaných vajec, zmalovaných zadků a velkého úklidu. A když vás chytí nefalšované velikonoční šílenství a nemáte vejce, pomalujte třeba citron. A když nemáte barvy, vyhrabejte ze šuplíku permanentní fix.

15.4.2017 v 16:39 | Karma: 11,59 | Přečteno: 460x | Diskuse| Fotoblogy

Pavla Pokorná

Viróza, pan doktor Krásný a urgentní potřeba na urgentu

Přežila jsem pekelná muka. V sobotu mě postihla střevní chřipka, přesněji akutní gastroenteritida. Stalo se ze mě něco na způsob průtokového ohřívače, až tělo nakonec vypovědělo službu. Cestou do Motola jsme drncali. A houkali.

16.3.2017 v 16:00 | Karma: 41,63 | Přečteno: 5325x | Diskuse| Osobní

Pavla Pokorná

Mléko do škol zdarma? Vějička na voliče a pro někoho bezva dotace

Až 670 milionů korun možná vydá stát za mléko, které budou děti dostávat zdarma ve škole. Novinka by mohla platit už od příštího školního roku. Ovšem zaklínadlo „zdarma“ není zcela pravdivé. Ono mléko samozřejmě zaplatíme všichni.

7.3.2017 v 17:37 | Karma: 34,55 | Přečteno: 966x | Diskuse| Politika

Pavla Pokorná

Pro koleno bych si i korunu nechala vrtat

Volné odpoledne, poctivé kilo a půl vepře a k tomu touha pořádně roztočit elektroměr. Troubu na 180 stupňů a tři a půl hodiny tejrání prasečí nožky může začít. Vyplatí se si počkat.

7.3.2017 v 13:59 | Karma: 24,65 | Přečteno: 1323x | Diskuse| Fotoblogy

Pavla Pokorná

Život je jako bonboniéra. Nikdy nevíš, co ochutnáš

A protože já nerada překvapení, preferuji ty bonboniéry, co mají zespodu krabice ke každému bonbonu obrázek s popisem. Ovšem ani to vám neposkytne záruku, že si vyberete ten, který vám v ústech přivodí rozkoš.

1.3.2017 v 11:53 | Karma: 18,11 | Přečteno: 2427x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

  • Počet článků 102
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2571x
Ctitelka českého jazyka, milovnice koček, The Corrs, sushi a černé limonády. Konzervativec a puntičkářka věřící v princip vítězícího dobra a spravedlnosti. Matka z celého srdce milující svého syna. Vystudovaná publicistka a mediální analytička, která několik let působila v médiích a později se uplatnila i v PR.

Seznam rubrik